Tegoroczne obchody rocznicy wybuchu II wojny światowej w Gdańsku obejmą zarówno inscenizację ataku na Westerplatte jak również miasteczko historyczne w centrum miasta.
W miasteczku historycznym będzie można zobaczyć sprzęt i mundury z okresu II wojny światowej, prezentowane przez ok. siedemdziesięciu rekonstruktorów.
Jak zapowiedział Bogusław Wołoszański (jeden z organizatorów przedsięwzięcia), – będzie to muzeum bez tabliczek „nie dotykaj”.
Jedną z części miasteczka historycznego będzie wystawa współczesnego sprzętu Wojska Polskiego. Pojawić się ma kołowy transporter typu Rosomak, pojazd HMMWV i samolot bezzałogowy.
Ze względu na leżącą w pobliżu Gdańska, bazę 49 pułku śmigłowców bojowych (Pruszcz Gdański), założyć należy, że prezentowanym samolotem będzie UAV Orbiter – podstawowy sprzęt walki dywizjonu rozpoznania powietrznego. Samoloty Orbiter były pierwszymi seryjnie produkowanymi bezzałogowcami przyjętymi na wyposażenie Wojska Polskiego, dla których zostały stworzone specjalistyczne jednostki lotnictwa rozpoznawczego (w ramach Wojsk Lądowych). Umożliwiło to stworzenie bazy doświadczeń zarówno dla systemu funkcjonowania tego nowatorskiego sprzętu w wojsku jak również dla zakupu większych bezzałogowców.
Orbiter to kompozytowy samolot w układzie latającego skrzydła. Pomimo swoich niezbyt imponujących rozmiarów, zapewnia dobrą jakość obrazu oraz elastyczność w użyciu. Można go pilotować ze stałego stanowiska lub z pojazdu znajdującego się w ruchu. Podstawowe dane: MTOW – 11 kg; rozpiętość – 2,2 m; zakres prędkości 60-90 km/h; zasięg (w zależności od wersji) do 15 km lub do 50 km; długotrwałość lotu (w zależności od wersji) 1,5 godz lub 4 godz. Lądowanie odbywa się z użyciem spadochronu i poduszki powietrznej osłaniającej kamerę.
Samolot może być wyposażony w moduł z kamerą światła dziennego lub niechłodzoną kamerą nocną.
Orbitery w Wojsku Polskim używane są od 2005 r. najpierw przez GROM, a następnie przez eskadrę samolotów rozpoznawczych z 49 pułku śmigłowców bojowych. Samoloty wykorzystywane były w Iraku, Czadzie, Afganistanie i Polsce. Najbardziej intensywnie samoloty wykorzystywane są w Afganistanie, gdzie do ich zadań należy: osłona baz, osłona konwojów i patroli, wsparcie podczas operacji naziemnych, korygowanie ognia artylerii. Jego parametry sprawiają, że jest dobrym rozwiązaniem do prowadzenia rozpoznania obrazowego z powietrza, w warunkach polskich.
Technik samolotu Orbiter w trakcie próby silnika. Widoczne mocowanie spadochronu.
Widok od przodu na samolot Orbiter, podczas prób przed startem.
Start Orbitera z wyrzutni, z użyciem naciągów gumowych.