Zakończyły się targi Europoltech 2011. Lotnictwo bezzałogowe nie było licznie reprezentowane, ale wystawione egzemplarze, wzbudzały zainteresowanie odwiedzających. Wszystkie trzy systemy stanowiły konstrukcje wirnikowe, co jest wyrazem potrzeb niejednokrotnie wyrażanych przez formacje policyjne.
Krakowska premiera
Zaczynając od nowości. Krakowska firma UAVS zaprezentowała bezzałogowy śmigłowiec. Wynik pięciu lat badań prowadzonych w Katedrze Robotyki i Mechatroniki AGH w Krakowie.
Programowanie trasy lotu odbywa się poprzez nanoszenie punktów nawigacyjnych na elektroniczną mapę terenu. Parametry poszczególnych punktów można modyfikować w trakcie lotu.
Platforma ma być w stanie wykonać autonomicznie, pionowy start i lądowanie. Jak podaje Producent, przestrzeń potrzebna do startu i lądowania może zostać wykonana w obszarze 4×4 m2.
Na zdjęciu poniżej wygląd ekranu stacji sterowania. Jak widać najwięcej miejsca zajmuje właśnie zobrazowanie mapy nawigacyjnej, dzięki czemu nanoszenie punktów nawigacyjnych nie nastręcza większych trudności.
Śmigłowiec ten rozważany był w przetargu na bezzałogowy statek powietrzny dla Podlaskiej Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej. Szerszy opis konstrukcji przedstawiony był wcześniej. Wersja prezentowana na targach stanowi rozwiniętą wersję egzemplarza startującego w przetargu.
Sterowanie odbywa się przy użyciu laptopa z zainstalowanym programem sterującym.
Na targach zaprezentowano platformę powietrzną „dummy” jednak istnieje możliwość zainstalowania, opracowanej również przy udziale spółki UAVS, kamery.
Wybrane dane sprzętu:
Zasięg – >10 km
Zasięg z możliwością sterowania manualnego – < 2 km
Zasięg łącza wideo – < 3 km
Wysokość lotu – < 1000 m
Rozpiętość łopat wirnika głównego – 2,5 m
Moc silnika – 9 KM
Masa startowa – 32 kg
Udźwig – 10 k
Wiropłat z WB Electronics
Firma WB Electronic po raz kolejny zaprezentowała, znany chociażby z MSPO 2010, wiropłat TURKUS. System opracowany przez WB Electronics na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej. MON jest właścicielem praw intelektualnych projektu.
ITWL i Koliber
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych zaprezentował swój bezzałogowy multikopter Koliber o napędzie elektrycznym.
Dane sprzętu:
Masa startowa – 3100 g
Prędkość lotu – do 60 km/h
Zasięg praktyczny – do 3 km
Czas lotu – 25 min
Platforma powietrzna wyposażona jest w spadochron awaryjny.
POZOSTAŁY SPRZĘT, WYPOSAŻENIE, EKWIPUNEK I INNE
Wobec małej ilości samych systemów bezzałogowych statków powietrznych, uwaga skupiła się innych robotach i na sprzęcie, który pojawił się na targach, a stanowi obszar zainteresowania lotnictwa bezzałogowego lub też stanowi ciekawą propozycję dla jego personelu.
NAZIEMNI BRACIA.
Roboty naziemne reprezentowały, przede wszystkim, rozwiązania PAIP (Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów) oraz IBCOL (przedstawiciel firmy Allen Vanguard).
Bates na zimno.
O ile personel systemów taktycznych działa w oparciu o kontenery stacji sterowania, to personel BSP klasy mini wystawiony jest na działanie warunków atmosferycznych. Szczególne daje się we znaki zimno. Konieczność maskowania stacji kontroli, wyklucza niejednokrotnie włączenie silnika samochodu, a tym samym ogrzewania. Konieczność skupienia się na locie, unieruchomienie sylwetki w czasie trwania misji, podnoszą podatność na odczuwanie zimna zarówno u pilota-operatora jak również u dowódcy misji. Przy temperaturze – 5OC, po około 30 min zimno zaczyna docierać do świadomości pilota-operatora, a pierwszymi zaatakowanymi częściami ciała są place stóp. W tej sytuacji, każdy sposób aby zachować ciepło z zachowaniem swobody ruchów jest na wagę złota. Firma BATES pokazała model obuwia, model 2400, zaprojektowany właśnie z myślą o służbach których charakter wykonywanych obowiązków wiąże się ze „staniem na zewnątrz”.
Buty posiadają podeszwę umożliwiającą wentylację od spodu (technologia C3). Przed błotem wnętrze podeszwy zabezpieczone jest siateczką, a wilgoć/woda wchłaniana jest przez specjalną wkładkę.
Powyższe informacje pochodzą ze specyfikacji obuwia i jego oględzin w czasie targów. Dokładniejszą analizę będzie można zamieścić po testach praktycznych.
KAMERY
Przydatność kamer w lotnictwie bezzałogowym, nie ogranicza się do kamer przeznaczonych do prowadzenia obserwacji głównej. Inne zastosowania to: zapewnienie oglądu sytuacji dookoła statku powietrznego, zapewnienie widoku w dół podczas kołowania (utrzymanie się na malowanych znakach lotniskowych, zapewnienie widoku dookoła stacji/pojazdu kierowania, wspomaganie orientacji w czasie lotu).
Kamerka EVEREC 240 3G
Wodoszczelna kamerka EVEREC 240 3G, firmy TRAJET, może stanowić ciekawą propozycję do jako urządzenie wspomagające działanie bezzałogowca.
KUMAK
KTD-60 KUMAK tak nazywa się kamera produkowana przez spółkę Etronika. Zaletą, w odniesieniu do BSP, jest zabudowanie w hermetycznej obudowie z przeznaczeniem do pracy w ciężkich warunkach mechaniczno-klimatycznych.W wersji zaprezentowanej na targach, kamera przeznaczona jest do zabudowy na pojazdach, lecz przystosowanie do platform unoszących się w powietrzu nie powinno nastręczać problemów.
Kamera posiada ogrzewane okna wejściowe. Może znaleźć ona zastosowanie zarówno jako część platformy powietrznej, jak również jako element wyposażenia systemów naziemnych.
Opatrunki
Działanie wojskowych obsług miniBSP, zbliżone do działania sił specjalnych, wymaga rozwiązań podobnych do stosowanych w tym rodzaju sił zbrojnych.
Jednym z obszarów jest zabezpieczenie medyczne. Na targach Europoltech zaprezentowany został opatrunek medyczny firmy IMPEXUmożliwia on szybkie zatamowanie krwotoku, poprzez tworzenie sztucznego „skrzepu”. Co ważne „skrzep” sięga w głąb rany, redukując możliwość wystąpienia krwawienia, po zdjęciu opatrunku.
Szerszy analiza opatrunków – po testach.