Menu

Przeskocz do treści
Bezzałogowce
  • Aktualności
    • Wszystkie
    • PKW Afganistan
    • Ciekawostki
    • BSP w mediach
    • BSP na świecie
    • Wymogi dla BSP
    • Dla pilota
    • Programy dla analityków
    • Przetargi
  • Wydarzenia
    • KONFERENCJE, SPOTKANIA, TARGI
    • Konkursy i Zawody
  • Prawo
  • Galeria
  • Kontakt

Bezzałogowce

Znamy Cię tylko z widzenia

Reklama

Tagi

2012 aerostar Afganistan atak bal bezpilotowe bezpilotowy bezzałogowce bezzałogowe bezzałogowiec bezzałogowy bsl bsp dron drony dywizjon FlyEye Gdańsk iran kamera lotnictwa model mon mspo Orbiter Pakistan pilot polska powietrzne predator przetarg rq-170 samolot samoloty scaneagle sentinel statki straż uav warszawa wypadek wystawa zakup zdarzenie śmigłowiec

Śnić w podczerwieni. Problemy operatora dronów

Posted on by greg

Przez ponad pięć lat Brandon Bryant pełnił służbę w  klimatyzowanym kontenerze bez okien, za zamkniętymi, ze względów bezpieczeństwa, drzwiami.

Der Spiegel przynosi artykuł na temat ukrytej strony pracy personelu bezzałogowych statków powietrznych. Opisany jest w nim przypadek jednego z amerykańskich operatorów BSP, który rezygnuje ze służby z uwagi na zdarzenie do jakiego doprowadził.

Wystrzelony przez niego pocisk Hellfire zabił dziecko, które, w czasie pomiędzy naciśnięciem spustu, a uderzeniem pocisku, podeszło w miejsce, gdzie w chwilę później pocisk się rozerwał.

– Czy zabiliśmy dziecko? – zapytał pilota siedzącego obok

–  Taaa..wydaje mi się, że to było dziecko – odpowiedział zapytany

– Czy to było dziecko? – Brandon wstukał pytanie w okienko czatu.

Niezrozumiałe jest traktowanie całej sprawy w kategoriach sensacji. To że pojawią się problemy z psychiką operatorów i pilotów BSP, było jasne od samego początku. Co więcej można było, z grubsza, określić rodzaj potencjalnych problemów. W jaki sposób? Wystarczyło sięgnąć do literatury opisującej stany w jakie wpadali członkowie załóg brytyjskich i amerykańskich bombowców w czasie II wojny światowej, kiedy znaleźli się na Kontynencie i na własne oczy oglądali skutki bombardowań lotniczych.

Wystarczyło także zwrócić uwagę na fakt, że personel latający np. brytyjski, miał ustalone tury lotów i odpoczynku. Odpoczynek był powodowany min. charakterem służby, w którym tego samego dnia człowiek leci w samolocie, stawia na szali swoje życie, zrzuca bomby, unika reflektorów i kul, by w kilka godzin później, wysiąść z samolotu i zanurzyć się w wirze codziennego życia lub zabawy, w którym wojna toczy się gdzieś daleko. Ciągłe (codzienne) balansowanie pomiędzy widmem śmierci i pełnią życia powodowało zmęczenie i w konsekwencji – strach przed lataniem.

Fakt, że operatorzy bezzałogowych statków powietrznych (dronów) siedzą daleko od miejsca akcji, wcale nie sprawia, że bombardowanie pozostaje bez wpływu na człowieka naciskającego przycisk zwalniający. Paradoksalnie jest wręcz gorzej. Bombardier Lancastera* widział przesuwającą się w celowniku połać miasta. Pilot samolotu myśliwsko-bombowego widzi obraz obiektu i nie ma zwykle czasu zauważyć zachowania się ludzi w okolicy. Operator bezzałogowca, dzięki rozwojowi urządzeń obserwacyjnych, widzi sytuację w dużym zbliżeniu, wyraźnie. Widzi zachowanie obiektu, nawet to czy akurat dłubie on w nosie. Na monitorze widać spokój lub zdenerwowanie. Widać radość i smutek. Widać sytuację rozwijającą się na oczach podniebnego obserwatora. Operator drona ma prawie fizyczną więź z celem. To podobnie jak strzelec wyborowy, który widzi nawet grymasy na twarzy swojego celu.

Artykuł (ang) TUTAJ

Polski przekład TUTAJ

 

* – Lancaster – brytyjski, czterosilnikowy, samolot bombowy z czasów drugiej wojny światowej.

 

Posted in Aktualności | Tagged bezzałogowce bezzałogowe bsp dron dronów drony fakt operator pilot pracy problemy samolot służba tego samego dnia uwagę zachowanie
Proudly powered by WordPress
Theme: Flint by Star Verte LLC
Strona używa plików cookies. Dzięki nim możemy dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce. Korzystanie z naszej strony internetowej jest co do zasady możliwe bez podawania danych osobowych. Dane które pobierane automatycznie, przetwarzane są zgodnie z aktualnymi regulacjami ustawowymi dotyczącymi ochrony danych osobowych (RODO,GIODO).Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Necessary Always Enabled

Non-necessary