Menu

Przeskocz do treści
Bezzałogowce
  • Aktualności
    • Wszystkie
    • PKW Afganistan
    • Ciekawostki
    • BSP w mediach
    • BSP na świecie
    • Wymogi dla BSP
    • Dla pilota
    • Programy dla analityków
    • Przetargi
  • Wydarzenia
    • KONFERENCJE, SPOTKANIA, TARGI
    • Konkursy i Zawody
  • Prawo
  • Galeria
  • Kontakt

Bezzałogowce

Znamy Cię tylko z widzenia

Reklama

Tagi

2012 aerostar Afganistan atak bal bezpilotowe bezpilotowy bezzałogowce bezzałogowe bezzałogowiec bezzałogowy bsl bsp dron drony dywizjon FlyEye Gdańsk iran kamera lotnictwa model mon mspo Orbiter Pakistan pilot polska powietrzne predator przetarg rq-170 samolot samoloty scaneagle sentinel statki straż uav warszawa wypadek wystawa zakup zdarzenie śmigłowiec

„To była ziemia!”

Posted on by greg

Ostatnie chwile drona 07-3249. „Och to była ziemia”.

Jak brzmią słowa pilota, wartego trzy miliony dolarów, samolotu bezzałogowego w momencie katastrofy? „Och, to była ziemia”. Tak wynika z raportu na temat wypadku drona MQ-1 Predator w Dżibutti.

za tvn24.pl

Bezzałogowiec wracał 17 maja 2011 roku do amerykańskiej bazy Camp Lemonnier z nieujawnionej w raporcie misji, co prawdopodobnie oznacza nalot w Jemenie, z jedną rakietą Hellfire.

Maszyną sterował zdalnie pilot, który wylatał na Predatorach już ponad 800 godzin, a wspierał go operator sensorów i uzbrojenia z nalotem ponad tysiąca godzin na MQ-1.

Wszystko przebiegało bez większych problemów, do momentu, gdy piloci zaczęli zbliżać się do lądowania w Dżibuti. Zbliżała się północ, a nad lotniskiem zalegały gęste chmury, co znacząco utrudniało manewr. Załoga musiała lądować opierając się o obraz z kamery na podczerwień. Na ich nieszczęście, połączenie wilgotności w powietrzu i odpowiedniej temperatury, doprowadziło do jej dokumentnego zaparowania.

Śledczy udostępnili zapis rozmowy załogi z ostatnich dwóch minut lotu.

 Operator: – Stary, spójrz na obraz z kamery. Nic nie mogę z tym zrobić, no nic. Właśnie ją zresetowałem.

 Pilot: – OK.

 Operator: – Spróbujmy jeszcze raz.

 Pilot: – No. Zobaczymy, czy zmusisz to do działania. Zakładam, że będziemy na tym lądować.

 Operator: – Serio, tak jakby coś było w powietrzu. Kamera jest kompletnie …………..

 Tu załoga wykonała procedury niezbędne przed lądowaniem i otrzymała zgodę kontroli.

 Operator: – Stary, serio, praktycznie nie mam obrazu. Kamera jest całkowicie zepsuta. Dasz radę z tym wylądować?

 Pilot: – W razie czego odejdę na drugi krąg, jak nic nie zobaczę.

 Operator: – Na jakiej jesteśmy wysokości?

 Pilot: – Och, to była ziemia. To była ziemia…

Jak ustalili śledczy, poza niesprzyjającą pogodą, która faktycznie uczyniła kamerę nieprzydatną, zepsuł się też odbiornik GPS. W rezultacie załoga otrzymywała błędne wskazania wysokości. Poza problemami technicznymi, śledczy skrytykowali też samą załogę. Obaj lotnicy mieli się nadmiernie skoncentrować na obrazie z kamery i nie dość uważnie zajmować się kontrolą położenia drona w przestrzeni.

W efekcie MQ-1 po prostu wleciał w ziemię niedaleko przed pasem startowym w Camp Lemonnier i uległ całkowitemu zniszczeniu. Na szczęście trafił w teren niezabudowany i nikt nie ucierpiał.

Źródło TUTAJ

Jak się mawia w środowisku? „Piloci bezzałogowców dzielą się na tych którym maszyna spadła i na tych których to czeka”. Pod tym względem operatorzy mają lepiej.

Zdj.:USAF/tvn24.pl

Opr. washingtonpost.com

Posted in Aktualności | Tagged 800 bezzałogowiec błędne wskazania wysokości dwóch kamera lotu miliony minut położenie w przestrzeni predator rozmowy rozmowy załogi serio to była ziemia trzy zapis zepsuta zresetowałem
Proudly powered by WordPress
Theme: Flint by Star Verte LLC
Strona używa plików cookies. Dzięki nim możemy dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce. Korzystanie z naszej strony internetowej jest co do zasady możliwe bez podawania danych osobowych. Dane które pobierane automatycznie, przetwarzane są zgodnie z aktualnymi regulacjami ustawowymi dotyczącymi ochrony danych osobowych (RODO,GIODO).Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Necessary Always Enabled

Non-necessary