Dynamika jaką obserwuje się w dziedzinie rozwoju bezzałogowców w Polsce, skłania do podjęcia inicjatywy określenia standardów jakimi miałyby charakteryzować się konstrukcje pretendujące do miana „bezzałogowy statek powietrzny”.
Nie chodzi o tworzenie ram prawnych dla konstrukcji, a bardziej o ochronę zarówno samych bezzałogowców, jak i o bezpieczeństwo wszystkich dookoła (tych w powietrzu i na ziemi).
Proponuję wyszczególnienie cech konstrukcji, jeśli ma ona być pełnokrwistym bezzałogowcem. Pomoże to całemu środowisku w podtrzymaniu marki.
Nie chodzi o przepisywanie instrukcji ICAO, ULC, AOPA itp., ale o bazujące na praktyce uwagi.
Proszę też, aby nie mnożyć bytów ponad konieczność, tzn. nie narzucać sobie zbyt wielkich wymagań. Pamiętajcie, że może to odbijać się czkawką w przyszłości (jeśli zacznie być tworzone Prawo). Aby zapewnić racjonalne gospodarowanie uwagami, rezerwuję sobie prawo do bieżącej oceny przysłanych propozycji.
Sugestie proszę przesyłać na adres: greg@bezzalogowce.pl
BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
1. Światła nawigacyjne – lewe czerwone, prawe zielone, umieszczone na skrzydłach lub po obu stronach kadłuba (śmigłowce). Głównym problemem budzącym obawy pozostałych użytkowników przestrzeni powietrznej jest zauważenie BSP. Umieszczanie świateł nawigacyjnych, jest krokiem w kierunku poprawy widzialności BSP, szczególnie w nocy.
2. Światło stroboskopowe – umieszczane w miejscu zapewniającym widzialność z jak największej ilości kierunków. Poprawia widzialność sprzętu w dzień. Sprawa podobna do tej ze światłami nawigacyjnymi.
CECHY KONSTRUKCYJNE
1. Sterowanie przy użyciu programu sterującego i stacji kontroli opartej na laptopie(komputerze) – Główna ideą bezzałogowców jest zdjęcie, w jak największym stopniu, z pilota ciężaru pilotowania, tak, aby mógł się skupić na realizacji misji. Szczególnie widoczne jest to w małych systemach, gdzie role pilota i operatora realizuje jedna osoba. Stosowanie aparatury znanej z modelarstwa lotniczego, nie daje tej możliwości. Aby wiec mówić o bezzałogowym statku powietrznym, należałoby aby sterowanie realizowane było przy użyciu programu sterującego (nawet jeśli obsługa jest dwuosobowa).