Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opublikowała na swoich stronach zmianę do AIP Polska wchodzącą w życie 03.05.2012, dotyczącą zmian w przestrzeni powietrznej w związku z EURO 2012.
Dzięki przychyleniu się PAŻP do wniosku, portal bezzalogowce.pl otrzymał możliwość rozpoczęcia akcji informowania, wszystkich osób mających w zamyśle latanie wszelkiego rodzaju robotami, o zasadach funkcjonowania przestrzeni powietrznej w trakcie turnieju.
Wspomniane zasady obowiązują także w stosunku do instytucji zlecających loty (w tym loty bezzałogowe lub modeli latających) w celu filmowania, fotografowania lub podglądania z góry. W najlepiej pojętym interesie, jest poinformować zleceniodawcę o istnieniu ograniczeń oraz odmowa realizacji lotu jeśli zlecenie grozi ich złamaniem. Pamiętajmy, że zleceniodawca nie jest, z reguły, specjalistą lotniczym, a za wszystko co stanie się w powietrzu odpowiedzialna jest osoba sterująca maszyną, bez względu na to czy zajmuje miejsce w kabinie (w powietrzu) czy też na ziemi.
Należy mieć świadomość, że wzrośnie natężenie lotów różnego rodzaju służb porządkowych, ochrony, mediów i ratowniczych. Ich przeloty nie odbywają się po stałych trasach. Rozłożenie uwagi pilotów tych maszyn może skutkować niezauważeniem poruszającego się w powietrzu modelu, co może doprowadzić do zdarzenia lotniczego, a może nawet zderzenia.
Wykonywanie lotów może także skutkować zaalarmowaniem służb porządkowych, przez co mogą zostać one odciągnięte od dużo ważniejszych zadań.
Czarny scenariusz to: przerwany mecz – z powodu leżącego na murawie boiska modelu z kamerą – po jego upadku na skutek awarii sterowania – która nastąpiła w wyniku zaskoczenia osoby sterującej lub też dzięki rutynie „przecież mi nigdy TO się nigdy dotąd nie zdarzyło”.
Ogólnie rzecz ujmując – kto nie musi niech pozostanie w domu, czyli:
-
Ci którzy nie muszą – niech zweryfikują plany latania i poczekają na lepszą atmosferę,
-
Ci którzy muszą ze względu na wykonywaną pracę – niech w trójnasób zwiększą poczucie odpowiedzialności i dokładnie kontrolują każdy swój krok oraz zapewnią sobie (i innym) informacje i zgody na wykonywanie lotów,
-
Ci myślą, że muszą, bo wynika to z ich podejścia do życia w stylu: „nikt mi nic nie będzie zakazywał” lub też „co ja nie potrafię” lub też „ale będą fajne zdjęcia, a frajerstwo niech siedzi w domach” itp. – niech się zastanowią (niezależnie od: wieku, medali, osiągnięć, przynależności klubowej i czasookresu zajmowania się modelarstwem).
Ponieważ przebijanie się przez dokumentację może nastręczać problem, dlatego też poniżej znajduje się streszczenie zawierające w sobie sprawy ważne z punktu widzenia lotnictwa bezzałogowego czy też modeli zdalnie sterowanych.
Dookoła miast w których będą odbywały się mecze zostały wydzielone strefy o ograniczonym ruchu lotniczym – typu R (restricted) o promieniu 50 licząc od wskazanych współrzędnych. Granice stref rozciągają się od ziemi do wysokości 9500 stóp (2895 m).
W granicach poszczególnych miast (a dokładniej FIS) zostały wyznaczone strefy typu R, rozciągając się nad ważnymi, z punktu widzenia turnieju, miejscami.
RODZAJE WPROWADZONYCH OGRANICZEŃ: We wszystkich strefach obowiązuje zakaz wykonywania lotów. Wyjątki są podane w opisie każdej strefy. Loty komercyjne czy też amatorskie, bezzałogowych statków powietrznych (lub też modeli latających) nie są wymienione jako zwolnione z ograniczeń.
Zapisy suplementu każą domniemywać, że dopuszcza się loty BSP, ale tylko w ramach lotów z ograniczeń zwolnionych np.: w ramach lotów lotnictwa państwowego (chociażby wojskowe BSP).
CZAS – jeśli nie podano inaczej oznacza czas UTC
GND – poziom ziemi (ground)
FL – poziom lotu (Flight Level) w setkach stóp (FT)
AMSL – ponad średni poziom morza (Above Main Sea Level)
BSP – bezzałogowy statek powietrzny
Link do suplementu TUTAJ