Bezpilotowy SW-4
AgustaWestland zapowiada zbudowanie demonstratora śmigłowca bezpilotowca na bazie budowanego w PZL Świdnik SW-4. Oblot planowany jest na drugą połowę 2012.
O planach AgustaWestland – od ponad roku właściciela PZL Świdnik (Świdnik za ponad 332 mln zł, 2009-08-18) – dotyczących rozwoju śmigłowca SW-4 poinformował podczas Heli Expo w Orlando, jego prezes Giuseppe Orsi. Potwierdził w ten sposób nieoficjalne informacje, pojawiające się od połowy 2010. Demonstrator RUAV (rotorcraft unmanned aerial vehicle) na bazie SW-4 ma pokazać zdolność do bezpilotowego lotu autonomicznego. Partnerem AgustaWestland w programie ma być inna spółka należąca do koncernu Finmeccanica – Selex Galileo, która zdobyła doświadczenia w zakresie systemów bezpilotowych budując bsl Falco.
Oblot odpowiednio przebudowanego śmigłowca SW-4 jest planowany na początek 2012. Pierwsze loty mają być realizowane z załogą na pokładzie. Pierwszy lot bezpilotowy ma zostać wykonany w drugiej połowie 2012. Loty będą odbywać się nad morzem, a bezpilotowy śmigłowiec ma być budowany początkowo w wersji morskiej.
Bezpilotowy SW-4 ma iść w ślady innych załogowych śmigłowców przebudowanych na wersje bezzałogowe. Przykładem takiego rozwiązania może być Sikorsky (Schweizer) S-333, z którego powstał MQ-8B Fire Scout, i Bell 407, na którego bazie Northrop Grumman i US Navy budują większy MQ-8C.
Przyszłość załogowego SW-4 wiąże się głównie z rynkiem chińskim (Oblot SW-4 Red Eagle w ChRL, 2010-03-02).
za altair.com.pl