Deer Tail – miasteczko Deer Trail (Kolorado) stało się w ostatnich dniach słynne dzięki projektowi regulacji umożliwiającej odstrzał bezzałogowych statków powietrznych zagrażających bezpieczeństwu i prywatności obywateli.
Federal Aviation Administration już określiła odstrzał jako nielegalny, „zapominając”, że nie została powołana do ustanawiania prawa – jak argumentują mieszkańcy Deer Trail.
Tymczasem w USA funkcjonuje IV poprawka do tamtejszej konstytucji, stanowiąca, o prawie ludzi do nietykalności osobistej, mieszkania, dokumentów i mienia, czego nie wolno naruszać bezzasadnymi przeszukaniami (searches) i zatrzymaniami (seizures).
W zagranicznych serwisach informacyjnych dominuje wysokość opłaty za uzyskanie pozwolenia oraz wysokość nagrody za ustrzelenie drona. W polskich – pojawiły się nawet niezrozumiałe komentarze odnośnie artylerii przeciwlotniczej.
zdj.: thedenverchannel.com
Jak w rzeczywistości wygląda wspomniany wcześniej projekt? Poniżej wolne tłumaczenie części projektu. Jak widać nie stanowi on jakiegoś nieprzemyślanego wybryku. Zostały w nim określone zarówno warunki jakie muszą być spełnione, żeby można było otworzyć ogień, jak i rodzaje broni amunicji jakie można użyć, a także zasady odpowiedzialności z pomyłki.
Co więcej, odległości wymienione w projekcie, wskazują wyraźnie, że chodzi o ochronę prywatności i własności, a nie wojnę z użyciem artylerii przeciwlotniczej.
Rozdział 1. Identyfikacja niechcianych bezzałogowych statków powietrznych (BSP).
-
Przeciętny obywatel nie musi być przeszkolony w celu identyfikacji różnych typów statków powietrznych. Jednak kombinację następujących cech uważa się za wystarczającą, do uzyskania pewności.
-
latający pojazd musi być poniżej wysokości 1000 (jeden tysiąc) stóp, która to odległość zostanie określona wzrokowo szacunków lub też przy pomocy urządzeń do pomiaru odległości;
-
Aby ocena wizualna była wystarczająca, obywatel musi mieć niedawne (w przeciągu roku) doświadczenie, z udziału w imprezie strzelania precyzyjnego (dowolnego rodzaju) lub udokumentowane (właściwymi licencjami) przeszkolenie strzeleckie;
-
Pojazd musi być bez okien i bez żadnych widocznych wejść przeznaczonych dla człowieka lub też – wielkość i konfiguracja pojazdu musi wykluczać obecność człowieka na pokładzie;
-
BSP mogą mieć postać samolotu, wirnikowca lub stanowić kombinację obu. Jednak w żadnym przypadku nie wolno strzelać do pojazdu którego oznaczenia i konstrukcja, wskazywałyby, dla przeciętnego człowieka, że jest załogowy pojazd który przyleciał w celach ratunkowych;
-
W żadnym wypadku nie wolno strzelać do ewidentnie załogowych statków powietrznych (§ 1 ustęp 2 niniejszego rozporządzenia stanowi wyjątek od tego ograniczenia);
-
Można strzelać, bazując tylko na podstawie oceny wzrokowej, jeżeli BSP, znajduje się na wysokości poniżej 300 stóp. Powyżej 300 stóp, w celu identyfikacji, obowiązkowo należy użyć urządzeń optycznych np. lornetki;
-
Władze Deer Town powinny ustanowić program rozpoznawania BSP, w celu szerzenia informacji o konfiguracjach i możliwościach tej technologii. Środki na realizację tych działań edukacyjnych mogą pochodzić z dobrowolnych składek społecznych lub funduszy miejskich. Jednakże, całkowite roczne wydatki, z funduszu miejskiego, na ten cel nie mogą przekroczyć 10000 dolarów (dziesięć tysięcy dolarów).
-
- Ochrona życia i bezpieczeństwo.
- Niezależnie od innych postanowień niniejszego rozporządzenia, jeżeli obywatel ma uzasadnione powody, by sądzić, że jakikolwiek statek powietrzny zagraża jego/jej życiu, może on/ona użyć broni w stosunku do takiego pojazdu. Uzasadnione powody określa się jako agresywne działania statku powietrznego, które obejmują niżej wymienione, lecz w nich się nie zamykają: stalking (złośliwe i powtarzające się nagabywanie, naprzykrzanie się, czy prześladowanie), powtarzające się manewry, domniemanie śledzenia, prowadzenie rozpoznania, oznaki obecność broni jak np. celowniki, karabiny, lufy, rakiety, itd. Nie wolno strzelać do pojazdu, który jest wyraźnie oznaczony lub zidentyfikowany, jako należący do jakiejkolwiek służby porządkowej. Jeżeli jednak charakterystyka pojazdu odpowiada BSP, dopuszczalne jest strzelanie do niego, pomimo jego oznaczeń;
-
Latające, zdalnie sterowane, zabawki.
-
Nie wolno strzelać do latających zdalnie sterowanych zabawek, jeśli sterujący znajduje się w ogólnodostępnym miejscu i w odległości 1000 stóp w linii prostej od zabawki;
-
W przypadku omyłkowego zestrzelenia zabawki, jej właściciel otrzyma zwrot kosztów, od osoby która dokonała zestrzelenia. Tego zapisu nie stosuje się, w przypadku kiedy zabawka naruszyła granice przestrzeni powietrznej nad własnością strzelca lub nad obiektem będącym w jego dyspozycji;
-
Rozdział 2. Strzelanie do BSP.
Broń i amunicja.
W stosunku do BSP użycie następujących rodzajów broni, jest określona następująco:
– można używać strzelb typu shotgun, kalibru 12 lub mniejsze, o długości lufy 18 cali lub większej;
– można używać broni z ładunkiem miotającym bezdymnym lub czarnoprochowej;
– nie można stosować broni pneumatycznej, chyba, że, biorąc pod uwagę rozwój technologii, Rada Miasta dokona zmiany w zapisach;
– w żadnym wypadku nie można stosować broni z lufą gwintowaną, może być stosowany wyłącznie śrut o wielkości pomiędzy 2 i 7,5 (90-350 śrucin/uncja); śrut może być następujących rodzajów: ołów, stal, zubożony uran, każdy inny rodzaj stosowany w amunicji myśliwskiej;
– amunicja musi być wykonana fabrycznie i dostępna w handlu. Musi mieć przewidywalną trajektorię lotu i charakterystykę ciśnienia i energii wylotowej właściwą dla broni z której jest wystrzeliwana;
– szkło, sól, amunicja strzałkowa (flechette), pociski ball, pociski slug, amunicja sabot, amunicja bolo oraz pociski wybuchające – nie mogą być stosowane. Pociski smugowe lub zapalające nie mogą być stosowane, ani takie których zasada działania polega na reakcji termicznej lub chemicznej w czasie lotu lub po trafieniu w cel. Powyższego nie należy rozumieć jako ograniczenia stosowania standardowej amunicji myśliwskiej. Tylko zwykły sposób strzelania jest właściwy do strzelania do BSP.