W dniu 18.09.2011 weszła w życie Ustawa z dnia 30.06.2011 o zmianie ustawy – Prawo lotnicze i niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 170, poz 1015). Ustawa zawiera kilka zapisów odnoszących się do bezzałogowych statków powietrznych. Poniżej tekst nowelizacji (za sejm.gov.pl).
Poniżej fragmenty nowelizacji odnoszące się bezpośrednio do bezzałogowych statków powietrznych.
56) w art. 95:
a) w ust. 2:
– pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) pilot statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg;”,
– uchyla się pkt 5,
– dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) operator bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe;”,
b) w ust. 3:
– pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) pilot statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg – ukończone 16 lat, wykształcenie co najmniej gimnazjalne albo równorzędne oraz zgoda opiekunów prawnych;”,
– po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) operator bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe – ukończone 18 lat, posiadanie co najmniej średniego wykształcenia;”,
79) art. 126 otrzymuje brzmienie:
„Art. 126. 1. W polskiej przestrzeni powietrznej mogą być wykonywane loty bezzałogowych statków powietrznych.
2. Bezzałogowy statek powietrzny (UAV) musi być wyposażony w takie same urządzenia umożliwiające lot, nawigację i łączność jak załogowy statek powietrzny wykonujący lot z widocznością (VFR) lub według wskazań przyrządów (IFR) w określonej klasie przestrzeni powietrznej. Odstępstwa mające zastosowanie w tym zakresie dla załogowych statków powietrznych stosuje się jednakowo do bezzałogowych statków powietrznych (UAV).
3. Loty bezzałogowych statków powietrznych wyposażonych zgodnie z ust. 2 mogą być wykonywane na podstawie złożonego planu lotu, w sposób i zgodnie z warunkami, o których mowa w ust. 5, z zastrzeżeniem art. 149.
4. Loty bezzałogowych statków powietrznych nieposiadających wyposażenia, o których mowa w ust. 2, mogą być wykonywane w strefach wydzielanych z ogólnodostępnej dla lotnictwa przestrzeni powietrznej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 121 ust. 5.
5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i warunki wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne w polskiej przestrzeni powietrznej oraz procedury współpracy operatorów tych statków z instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego, uwzględniając zasady bezpiecznego korzystania z przestrzeni powietrznej.”;
2.2. Licencje i świadectwa kwalifikacji pozostałych członków personelu lotniczego |
|
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
6. Wydanie świadectwa kwalifikacji po raz pierwszy lub jego przywrócenie dla:
1) pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg, skoczka spadochronowego, operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe
2) informatora służby informacji powietrznej lub informatora lotniskowej służby informacji powietrznej
|
40
40 |
|
|
7. Każde następne wydanie świadectwa kwalifikacji dla:
1) pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg, skoczka spadochronowego, operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe
2) informatora służby informacji powietrznej lub informatora lotniskowej służby informacji powietrznej
|
40
40
|
|
1.2. Egzaminy praktyczne na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do nich wpisywane |
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
3. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na świadectwo kwalifikacji dla:
pilota lotni
pilota paralotni
pilota motolotni i motoparalotni
pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg
pilota – operatora modelu latającego
skoczka spadochronowego
operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe
pilota wiatrakowca ultralekkiego
mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego
informatora służby informacji powietrznej
informatora lotniskowej służby informacji powietrznej
|
60 40 60
60 20 40
100 60 100 100 60 |