Menu

Przeskocz do treści
Bezzałogowce
  • Aktualności
    • Wszystkie
    • PKW Afganistan
    • Ciekawostki
    • BSP w mediach
    • BSP na świecie
    • Wymogi dla BSP
    • Dla pilota
    • Programy dla analityków
    • Przetargi
  • Wydarzenia
    • KONFERENCJE, SPOTKANIA, TARGI
    • Konkursy i Zawody
  • Prawo
  • Galeria
  • Kontakt

Bezzałogowce

Znamy Cię tylko z widzenia

Reklama

Tagi

2012 aerostar Afganistan atak bal bezpilotowe bezpilotowy bezzałogowce bezzałogowe bezzałogowiec bezzałogowy bsl bsp dron drony dywizjon FlyEye Gdańsk iran kamera lotnictwa model mon mspo Orbiter Pakistan pilot polska powietrzne predator przetarg rq-170 samolot samoloty scaneagle sentinel statki straż uav warszawa wypadek wystawa zakup zdarzenie śmigłowiec

MSPO 2014 Relacja

Posted on by greg

Nowości

Nowości zacznijmy od konstrukcji która po raz pierwszy pojawiła się na horyzoncie lotnictwa bezzałogowego w Polsce. Jest nią CubEye CY-150, wystawiony na stoisku firmy Yagal, a rozwijany we współpracy z Cube ITG.

Zewnętrznie samolot wygląda na Hermesa 90, ale nim nie jest. Poniżej są podstawowe parametry, jednakże nie w tym leżą różnice. Jak to zwykle w bezzałogowcach główne różnice leżą w systemie sterowania, logice układów i trybach pracy. Z szerszą oceną poczekajmy do lotów, które Producent planuje przeprowadzić w Polsce. Natomiast teraz odnotujmy lekkie trzęsienie ziemi spowodowane pojawieniem się nowej konstrukcji. Jak na razie jest to pierwszy, tak bezpośredni efekt zimnej wojny Elbit-IAI. Z punktu widzenia przyszłego użytkownika – im więcej konstrukcji do wyboru tym lepiej. Zresztą CY-150 powstał przy współudziale konstruktorów konstrukcji nazywanej Hermes 90 (której korzenie sięgają takich konstrukcji jak miniFalcon – Innocon czy Skylynx-II – BEA Systems).

Podstawowe parametry:

MTOM – 150 kg

Długotrwałość lotu – 15 godz.

Udźwig – 35 kg

Zasięg – 200 km.

Rozpiętość – 6 m

Standardem w samolocie jest ATOL, o ile zastosowany zostanie podwozie. Istnieje możliwość lądowania na płozach.

 

WB Group, a dokładniej Flytronic zaprezentował gamę rozwiązań zarówno z obszaru samolotów bezzałogowych jak również pionowzlotów oraz makiety amunicji szybującej. Dwie główne konstrukcje to Manta i FlySAR. Mantę mogliśmy oglądać w roku ubiegłym w postaci makiety. Teraz zaprezentowano gotową platformę.

FlySAR to samolot budowany zgodnie z regułami dla lotnictwa bezzałogowego. Najpierw rodzaj zadań, potem sposób sterowania, a następnie platforma latająca. Napędzany silnikiem spalinowym samolot jest przewidziany głównie do pracy z radarem SAR. Posiada także instalację przeciwoblodzeniową.

Podstawowe parametry:

MTOM – 110 kg

Długotrwałość lotu –  15 godz.

Udźwig – 45kg

Rozpiętość 5,7 m

Zbliżenie na komory ładunkowe FlySAR-a.

 

Kolejnym samolotem WB Group jest, prezentowana w zeszłym roku w formie makiety – Manta. Tym razem zaprezentowano wersję do lotów. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie wirników umożliwiających pionowy start samolot oraz napęd hybrydowy.

Podstawowe parametry:

MTOM – 140 kg (VTOL – 70 kg)

Długotrwałość lotu – 20 godz (VTOL – 6 godz)

Manta (niżej) i FlySAR. Pomiędzy gondolą silnika i skrzydłem Manty widoczne miejsce dla wirnika pionowego startu. 

Pozostałe nowości WB Group to makiety pocisków szybujących Warmate i quadrocopter.

 

Za pewnego rodzaju novum uznać można tegoroczną prezentację samolotu E-310 (Eurotech) w odsłonie i barwach Pit-Radwar. Szerzej o tym samolocie było w zeszłorocznej relacji. Tym razem jednak mieliśmy okazję zapoznać się także ze stacją sterowania. jest ona bardzo prosta, a wręcz uboga. Brak jest klawiatury komputerowej jako zasadniczego sposobu wprowadzania danych, a wszystko odbywa się z ekranu dotykowego. Mysz jest integralnym elementem pulpitu sterującego. W stacji są dwa miejsca: lewe – pilota i prawe – operatora czujników. Odpowiada to standardom lotnictwa bezzałogowego co do podziału ról w załodze. Co najważniejsze zdejmuje z człowieka trud sterowania platformą, pozostawiając mu jej pilotowanie. Konfiguracja pozwala na zmianę miejsc.

E-310 podczas MSPO został spięty ze standardowym natowskim systemem symulacji (VBS3), co automatycznie pozwala zarówno na szkolenie personelu jak również na prowadzenie badań i eksperymentów, które w innym wypadku wymagałyby rzeczywistych lotów.

E-310 na stoisku. w głębi widoczna naziemna stacja sterowania na pojeździe.

 

Airbus Defence & Space zaprezentował na stoisku ITWL samolot Atlante. Jak widać koncern stara się aby poszczególne oferty dla Sił Zbrojnych RP wspierały się nawzajem, co jednocześnie potęguje efekt jaki wywołuje oferta. Należy domniemywać, że to samo leży u podstaw zaangażowania się koncernu we współpracę z ośrodkami naukowymi w Polsce (min. ITWL) Strategia jak najbardziej słuszna, aczkolwiek z punktu widzenia drugiej strony obarczona pewnym ryzykiem. Jeśli bowiem rozstrzygnięcia przetargów pójdą nie po myśli koncernu, może on wygasić współpracę w jednym lub kilku obszarach. Postawi to podmioty polskie przed koniecznością wyboru jednej z trzech dróg: kontynuowania prac wobec własnego zaangażowania (w tym finansowego), przerwania prac pomimo własnego zaangażowania (w tym finansowego), przystaniu na nowe warunki partnera (jak pokazuje historia – z reguły droższe).

Oczekując na rozwój sytuacji zobaczmy podstawowe parametry Atlante (który na MSPO miał naklejkę IT-AIR1).

MTOM – 570 kg

Długotrwałość lotu – 14 godz.

Udźwig – do 100 kg

Zasięg – 250 km (LOS)

Rozpiętość – 8 m.

 

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Posted in Aktualności
Proudly powered by WordPress
Theme: Flint by Star Verte LLC
Strona używa plików cookies. Dzięki nim możemy dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce. Korzystanie z naszej strony internetowej jest co do zasady możliwe bez podawania danych osobowych. Dane które pobierane automatycznie, przetwarzane są zgodnie z aktualnymi regulacjami ustawowymi dotyczącymi ochrony danych osobowych (RODO,GIODO).Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Necessary Always Enabled

Non-necessary