Menu

Przeskocz do treści
Bezzałogowce
  • Aktualności
    • Wszystkie
    • PKW Afganistan
    • Ciekawostki
    • BSP w mediach
    • BSP na świecie
    • Wymogi dla BSP
    • Dla pilota
    • Programy dla analityków
    • Przetargi
  • Wydarzenia
    • KONFERENCJE, SPOTKANIA, TARGI
    • Konkursy i Zawody
  • Prawo
  • Galeria
  • Kontakt

Bezzałogowce

Znamy Cię tylko z widzenia

Reklama

Tagi

2012 aerostar Afganistan atak bal bezpilotowe bezpilotowy bezzałogowce bezzałogowe bezzałogowiec bezzałogowy bsl bsp dron drony dywizjon FlyEye Gdańsk iran kamera lotnictwa model mon mspo Orbiter Pakistan pilot polska powietrzne predator przetarg rq-170 samolot samoloty scaneagle sentinel statki straż uav warszawa wypadek wystawa zakup zdarzenie śmigłowiec

MSPO 2011

Posted on by greg

W dniach 05-08.09.2011 w Kielcach odbył się XIX Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego.

Wszystkie zdjęcia: bezzalogowce.pl

Kilkuset wystawców zaprezentowało wyroby i usługi branży obronnej, policyjnej i ratowniczej. Osobną atrakcją była wystawa Wojska Polskiego i pokaz dynamiczny sprawności żołnierzy Kawalerii Powietrznej.

Bezzałogowe statki powietrzne nie były licznie reprezentowane w tegorocznej edycji Salonu, co nie oznacza bynajmniej stagnacji w naszej branży. Z punktu widzenia lotnictwa bezzałogowego, Salon upłynął pod znakiem premier i wydarzeń.

Bezzałogowiec SKELDAR zaprezentowany został na stoisku firmy Saab.

 

PREMIERY

Kilka premier przykuło uwagę środowiska.

Pierwszy raz na MSPO zaprezentowany został śmigłowiec bezzałogowy  AQUILA (UAVS Poland). Konstrukcja prezentowana była na targach EUROPOLTECH 2011 oraz brała udział w przetargu na dostawę bezzałogowego statku powietrznego dla Podlaskiej Komendy Straży Pożarnej. Na MSPO śmigłowiec prezentowany był wraz z nowym modułem rozpoznawczym ARS, zawierającym w sobie kamerę światła dziennego, kamerę nocną, dalmierz oraz wskaźnik laserowy.

W porównaniu do wersji prezentowanej na targach EUROPOLTECH, zwiększono zasięg do 30 km, oraz podniesiono maksyalną wysokość lotu do 1500 m.

Głowica obserwacyjna firmy UAVS

 

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, oprócz znanych konstrukcji NIETOPERZ i KOLIBER, zaprezentował konstrukcję PW-141 SAMONIT.  Samolot przedstawiony został przedstawicielom wojska podczas pokazu w Mińsku Mazowieckim.

Quadrokopter KOLIBER

BSP NIETOPERZ

 

BSP PW-141-3 SAMONIT. Konstruowany z myślą o odbiorcy krajowym: MON, MSWiA, Straż Graniczna. Stanowi on wstęp do skonstruowania większego (MTOW 700 kg) samolotu bezzałogowego.

Podstawowe dane samolotu to: rozpiętość – 4,4 m; długość – 2,3 m; MTOW – 88 kg; prędkość maksymalna – 183 km/h;  przenoszony ładunek – 16 kg. Samolot zbudowany w układzie latające skrzydło, napędzany jest dwoma silnikami Komatsu Zenoah G800BPU o łącznej mocy 15 KM. W opracowaniu konstrukcji miała swój udział firma AeroDes i Politechnika Warszawska

Zbliżenie na skrzydło Samonita. Zastanawiający jest brak świateł nawigacyjnych pomimo faktu, że konstrukcja przedstawiana jest jako samolot bezzałogowy i została opracowana przez uznane autorytety lotnicze.

 

Firma EUROTECH zaprezentowała makietę bezzałogowego statku powietrznego. Projekt jest na tyle nowy, że nie posiada jeszcze nazwy (robocza nazwa E310). Konstrukcja opracowana w konsorcjum z WITU. Projektowane osiągi samolotu to: rozpiętość – 4 m; masa przenoszonego ładunku – 25 kg; długotrwałość lotu – 12 godz; prędkość przelotowa – 160 km/h.

E310 z bliska. Oglądając konstrukcję nie sposób nie odnieść wrażenia, że samolot jest projektowany do wyższych niż deklarowana prędkość. 

 

Kolejną premiera to prezentacja stanowiska remontowo-diagnostycznego dla samolotów bezzałogowych typu Orbiter. Jak wiadomobezzałogowce nie są tanim sprzętem i zaprezentowane stanowisko jasno wskazuje na to, że wojsko jako użytkownik BSP, rozumie potrzebę zapewnienia obsługi technicznej na wyższym poziomie niż tylko w pododdziale. Stanowisko było częścią wystawy Inspektoratu Wsparcia SZRP. 

Na stanowisku można wykonać wszystkie próby i sprawdzenia systemu Orbiter, a w tym: sprawdzenie łączności stacja naziemna-platforma powietrzna; sprawdzenie autopilota; kalibracja systemu.

 

Komputer do kalibracji platformy powietrznej.

Stacja sterowania samolotem Orbiter. Zauważalny jest nowy układ przycisków oraz nowsza wersja urządzeń sterowania kamerą.

Sam fakt posiadania tak zaawansowanego stanowiska remontowo-diagnostycznego, świadczy o tym, że wojsko, jest dojrzałym użytkownikiem BSP, wyciąga wnioski i stara się objąć samoloty bezzałogowe zasadami obsługi podobnymi do tych jakie funkcjonują w „dużym” lotnictwie. Świadczy to także  o tym iż, w rozumieniu użytkownika, systemy BSP klasy mini nie są sprzętem mogącym być przechowywanym w szafie w kancelarii i wyciąganym do lotów pomiędzy musztrą a strzelaniem. Wymagają one o wiele więcej starań, niż wydawało się to sześć lat temu kiedy wchodziły na wyposażenie.  Tym samym odsuwane są poprzednie koncepcje zgodnie z którymi miniBSP mogą być używane nawet przez żołnierzy drużyny zmechanizowanej a potwierdzają swoją zasadność specjalistyczne pododdziały rozpoznania lotniczego (BSP). Całość oznacza, iż poprzeczka w  przyszłych dostawach BSP dla wojska została znacząco przesunięta w górę, a samo wykonanie lotu platformą bez załogi na pokładzie nie będzie już robić wrażenia.

 

Podczas MSPO premierę swoją miał także Wielosensorowy System Rozpoznania i Dozorowania. Jednym z elementów systemu jest bezzałogowy statek powietrzny. Pomimo tego, że izraelska firma Elbit jest częścią konsorcjum, bezzałogowcem jaki został zastosowany jest FlyEye produkcji ożarowskiego WB Electronics. Pierwsze wrażenie po zapoznaniu się z wnętrzem pojazdu WSRiD, to uderzająca ciasnota z jaką będą musieli oswoić się operatorzy czujników, w tym piloci-operatorzy BSP. Być może w toku użytkowania, wrażenie to zostanie zatarte, ale póki brak jest miarodajnych opinii  użytkowników, bazować więc trzeba na tym co pokazano na MSPO. Być może w przyszłości potwierdzi się także koncepcja jaka legła u podstaw stworzenia WSRiD, ale na chwilę obecną jasno widać, że będzie on wprzęgnięty w system rozpoznania jakiejś jednostki naziemnej, a więc i latanie bezzałogowcem nie będzie miało właściwej rangi. Przełożyć się to może negatywnie na podtrzymanie nawyków pilotów-operatorów, co w krytycznym momencie zaprowadzi nas do kolejnego dymiącego wraku.

 

WYDARZENIA

Wydarzeniem tegorocznych MSPO jest prezentacja pełnowymiarowej makiety bezzałogowego statku powietrznego typu HERMES 450 (Elbit).  Wartym odnotowania jest fakt umieszczenia na kadłubie i skrzydłach szachownic o obniżonej widzialności. Na stoisku można było zapoznać się z koncepcją wykorzystania rodziny bezzałogowców Elbitu, w tym także najnowszego produktu czyli HERMESA 900.

Hermes 450 – widok z boku. Pod skrzydłem widoczny element systemu ELINT – AES-210/V

Samolot HERMES 450 został zaprezentowany w następującej konfiguracji: optoelektroniczna głowica obserwacyjna – CoMPASS, system COMINT – SkyFix oraz czujniki ELINT – AES-210/V. Głowica obserwacyjna składa się z: kamery światła dziennego, kamery nocnej, wskaźnika laserowego, podświetlacza celów (laserowego). 

Zbliżenie na głowicę CoMPASS.

Zbliżenie na jeden z elementów systemu COMINT – SkyFix

Samolot Hermes 450 oferowany obecnie do sprzedaży to wersja W. Charakteryzuje się mocniejszym (69 KM) silnikiem oraz ulepszonym tłumikiem. Dzięki tym zmianom samolot uzyskał lepszy stosunek mocy silnika do masy własnej oraz nie jest słyszalny już z odległości ok. 500-700 m ( zależności od warunków na ziemi).

 

Posted in Targi, Konferencje | Tagged 2011 bezpilotowce bezpilotowe bezzałogowce bezzałogowe drony hermes itwl mspo polskie relacja samonit
Proudly powered by WordPress
Theme: Flint by Star Verte LLC
Strona używa plików cookies. Dzięki nim możemy dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce. Korzystanie z naszej strony internetowej jest co do zasady możliwe bez podawania danych osobowych. Dane które pobierane automatycznie, przetwarzane są zgodnie z aktualnymi regulacjami ustawowymi dotyczącymi ochrony danych osobowych (RODO,GIODO).Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Necessary Always Enabled

Non-necessary