Menu

Przeskocz do treści
Bezzałogowce
  • Aktualności
    • Wszystkie
    • PKW Afganistan
    • Ciekawostki
    • BSP w mediach
    • BSP na świecie
    • Wymogi dla BSP
    • Dla pilota
    • Programy dla analityków
    • Przetargi
  • Wydarzenia
    • KONFERENCJE, SPOTKANIA, TARGI
    • Konkursy i Zawody
  • Prawo
  • Galeria
  • Kontakt

Bezzałogowce

Znamy Cię tylko z widzenia

Reklama

Tagi

2012 aerostar Afganistan atak bal bezpilotowe bezpilotowy bezzałogowce bezzałogowe bezzałogowiec bezzałogowy bsl bsp dron drony dywizjon FlyEye Gdańsk iran kamera lotnictwa model mon mspo Orbiter Pakistan pilot polska powietrzne predator przetarg rq-170 samolot samoloty scaneagle sentinel statki straż uav warszawa wypadek wystawa zakup zdarzenie śmigłowiec

MIWL 2014 – Bezmiechowa

Posted on by greg

W dniach 25-29 września 2019 roku odbyły się XI Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze organizowane przez Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa. Uczestników warsztatów gościł, jak co roku, Akademicki Ośrodek Szybowcowy w Bezmiechowej.

Ogólnie w MIWL 2014 uczestniczyło ponad 50 osób. Reprezentowane były następujące uczelnie: Politechnika Warszawska, Politechnika Poznańska, Wojskowa Akademia Techniczna, Politechnika Śląska oraz Politechnika Lubelska. Dodatkowo na warsztaty zawitali studenci z uniwersytetu w Ohio w USA przebywający w Polsce na stażu w Instytucie Lotnictwa. Branżę lotniczą reprezentowali pracownicy Instytutu Lotnictwa, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, PZL-Świdnik, EADS-PZL Warszawa-Okęcie, oraz nowych firm budujących bezzałogowce: Novelty oraz Fly-tech, które zostały założone przez weteranów uczestniczących w poprzednich edycjach MIWL.

Pierwszy dzień wypełniły wykłady lotnicze. Szereg prezentacji dotyczyło projektów realizowanych w Instytucie Lotnictwa: wirnika autorotacyjnego opartego o rodzime profile oraz bezzałogowca ILX-32 (MOSUPS) oblatanego zaledwie miesiąc przed Warsztatami. Studenci Politechniki Śląskiej przedstawili działania Międzywydziałowego Koła Naukowego High Flyers, a szczególnie swój udział w europejskim konkursie mikrobezzałogowców IMAV. Ciekawostka była prezentacja pakietu programów do analizy aerodynamicznej samolotów PANUKL, który od 20 lat jest rozwijany przez dr inż. Tomasza Grabowskiego na Politechnice Warszawskiej i jest udostępniony jako freeware. Studenci z uniwersytetu w Ohio opowiedzieli o tym jak wyglądają ich studia lotnicze oraz o uczestnictwie w konkursie Design/Build/Fly organizowanym przez firmy Cessna, Raytheon oraz fundację AIAA (American Institute of Aeronautics and Astronautics).

Drugi dzień spędziliśmy w chmurze która zawisła nad grzbietem Gór Słonnych, choć kilka kilometrów dalej nad Solina była już piękna pogoda tak samo jak w innych regionach Polski. Pogoda skutecznie ograniczyła operacje lotnicze i czas wypełniły prezentacje konkursowe oraz wykłady lotnicze. Adam Tomaszewski z Koła SAE AeroDesign Politechniki Warszawskiej przedstawił zasady konkursu SAE AeroDesign. Marcel Smoliński z firmy Novelty opowiedział jak wyglądają szkolenia dla operatorów bezzałogowców które SA obecnie wymagane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Kolejne prezentacje pokazywały badania i projekty lotnicze realizowane na Politechnice Lubelskiej – między innymi modernizacje silnika ASz62 IR i budowa nowego silnika PZL200.

Trzeciego dnia ponownie obudziliśmy się w chmurze ale w południe słonce przebiło się i mogliśmy przeprowadzić loty w konkursie bezzałogowców. Pierwsze zadanie konkursowe to na odnalezienie znaków w rejonie punktu zdefiniowanego współrzędnymi geograficznymi a drugie na zrzut do celu małego soczku.

Końcowe wyniki konkursu BSL za rok 2014 wyglądają następująco:
I miejsce (158pkt) – Politechnika Warszawska – projekt PW-OSA-2014
II miejsce (118 pkt) – Wojskowa Akademia Techniczna – projekt Challenger v2
III miejsce (111 pkt) – Politechnika Poznańska – projekt PP-2 Kestrel

Na zakończenie zespoły konkursowe otrzymały puchary i drobne nagrody ufundowane przez organizatorów.

Poza konkursem bezzałogowców ciekawostką był przylot wiatrakowca, który po wylądowaniu na lądowisku w połowie stoku góry, o własnych siłach wkołował po stromym zboczu na szczyt góry do hangaru. Wiatrakowiec był wyposażony we wspomniany wyżej wirnik zaprojektowany w Instytucie Lotnictwa. Ponowny start wiatrakowca odbywał się ze znajdującego się na szczycie pasa do startów grawitacyjnych. Modelarze mieli okazje do lotów rekreacyjnych, a chętne osoby miały możliwość wykonania lotu szybowcowego w tym szczególnym dla polskich szybowników miejscu, jakim jest Bezmiechowa.

W poniedziałek grupa uczestników MIWL miała okazję zwiedzić Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej znajdujący się przy lotnisku w Jasionce. Zwiedziliśmy wieżę kontroli lotów, sale symulatorów lotniczych oraz hangary w których stacjonują samoloty używane przez studentów specjalności pilotaż. Można było się przekonać, czym się różnią trzy pokolenia samolotów szkolnych (PZL-110 Koliber, TB-9 Tampico, Liberty XL-2) używanych w OKLu.

Zmiany w organizacji zajęć na uczelniach spowodowały, że część studentów zaczynała zajęcia już 29 września zamiast 1 października, co uniemożliwiło im uczestnictwo w Warsztatach. Dlatego przyszłoroczna edycja warsztatach odbędzie się w trzeci weekend września. Mamy nadzieję że pozwoli to na zwiększenie liczby uczestników MIWL.

Tekst i Zdjęcia: Piotr Jaśkowski

Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa

Posted in Aktualności
Proudly powered by WordPress
Theme: Flint by Star Verte LLC
Strona używa plików cookies. Dzięki nim możemy dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce. Korzystanie z naszej strony internetowej jest co do zasady możliwe bez podawania danych osobowych. Dane które pobierane automatycznie, przetwarzane są zgodnie z aktualnymi regulacjami ustawowymi dotyczącymi ochrony danych osobowych (RODO,GIODO).Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Necessary Always Enabled

Non-necessary