Już w roku 2011, kiedy tworzyły się przepisy dla bezzałogowców w Polsce, było jasnym, że kluczową rolę w informowaniu o zasadach lotów pełnić będą sprzedawcy sprzętu. Swego czasu nawet pisałem na portalu o tej roli. Do niedawna nie doceniali oni swojego znaczenia, pomimo bezpośredniej zależności pomiędzy poziomem sprzedaży a brakiem zdarzeń lotniczych.
Wydarzenia z lipca br. pokazały jak na całą gałąź rynku może rzucić się cieniem nieodpowiedzialne zachowanie w powietrzu. Tłumaczenie jakie się pojawiło „ja nie wiedziałem”, dodatkowo utwierdza w przekonaniu, że pomimo funkcjonującego prawa, potrzebne jest szerokie uświadomienie w zakresie bezpiecznego używania dronów.
Miło nam donieść, że kampania „lataj z głową – bezzałogowo” uzyskała potężnego sojusznika jakim jest Media Saturn Holding obejmujący sieci sklepów Saturn i Media Markt.
Na prośbę portalu bezzałogowce.pl zdecydowano o przyłączeniu się do kampanii, poprzez umieszczenie ulotki ULC w marketach.
Andrzej Sobolik, Dyrektor Zarządzający siecią Media Markt – Jeszcze niedawno drony były produktem luksusowym. Obecnie tego typu urządzenia można kupić już za kilkaset zł, dzięki czemu stają się gadżetem reklamowym i biznesowym, a także ciekawym i pożądanym prezentem urodzinowym, komunijnym czy świątecznym. Rosnąca popularność dronów, szczególnie wśród osób kupujących urządzenia do celów rekreacyjnych, zwiększa także ryzyko nieprawidłowego ich wykorzystania. Dlatego w naszych sklepach prezentujemy ulotki opracowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego pod hasłem „Lataj „z głową” bezzałogowo”, przedstawiające podstawowe zasady bezpiecznego posługiwania się dronami. Mamy nadzieję, że w ten sposób przekonamy naszych klientów, że urządzenia bezzałogowe mogą być naprawdę świetną zabawą pod warunkiem, że używamy ich z głową.
Odwiedzający sklepy Media Markt i Saturn przy ekspozycji dronów z pewnością zwrócą uwagę na ulotkę informacyjną Urzędu Lotnictwa Cywilnego, przedstawiającą pięć podstawowych zasad, do których powinny stosować się osoby wykonujące loty dronem zarówno w celach komercyjnych, jak i rekreacyjnych:
- lataj w zasięgu wzroku na otwartej przestrzeni
- nie lataj w pobliżu lotnisk
- nie lataj nad ludźmi
- nie lataj nad miastami i budynkami
- nie lataj nad drogami.
Docenić należy fakt, że akcja informacyjna nie jest napędzana nakazami administracyjnymi. Tym bardziej świadczy to o kulturze i szerszym spojrzeniu niż tylko przez pryzmat suchych zapisów obowiązującego prawa.
GT