Menu

Przeskocz do treści
Bezzałogowce
  • Aktualności
    • Wszystkie
    • PKW Afganistan
    • Ciekawostki
    • BSP w mediach
    • BSP na świecie
    • Wymogi dla BSP
    • Dla pilota
    • Programy dla analityków
    • Przetargi
  • Wydarzenia
    • KONFERENCJE, SPOTKANIA, TARGI
    • Konkursy i Zawody
  • Prawo
  • Galeria
  • Kontakt

Bezzałogowce

Znamy Cię tylko z widzenia

Reklama

Tagi

2012 aerostar Afganistan atak bal bezpilotowe bezpilotowy bezzałogowce bezzałogowe bezzałogowiec bezzałogowy bsl bsp dron drony dywizjon FlyEye Gdańsk iran kamera lotnictwa model mon mspo Orbiter Pakistan pilot polska powietrzne predator przetarg rq-170 samolot samoloty scaneagle sentinel statki straż uav warszawa wypadek wystawa zakup zdarzenie śmigłowiec

Kolejna edycja MIWL – zakończona. Konkurs – rozstrzygnięty

Posted on by greg

W dniach 23-25.09.2011 odbyły się Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze. Uczestników warsztatów gościł, jak co roku, Akademicki Ośrodek Szybowcowy w Bezmiechowej.

Dni Warsztatów wypełnione były wykładami specjalistów z różnych dziedzin oraz prezentacjom osiągnięć uczelni technicznych niebiorących udziału w Konkursie. Swój udział w zawodach Air Cargo Challenge 2011 przedstawiła grupa studentów z Politechniki Śląskiej. Wydarzeniem była także obecność uczniów Technicznych Zakładów Naukowych z Częstochowy, wraz ze swoim systemem.

Uwaga wszystkich uczestników koncentrowała się jednak na Konkursie na studencki bezzałogowy statek powietrzny.

W Konkursie wzięły udział w zasadzie cztery reprezentacje, z czego trzy przywiozły ze sobą samoloty mające wykonywać loty konkursowe. Po raz pierwszy na Warsztatach gościła reprezentacja Politechniki Gdańskiej. Studenci wzięli udział tylko w tej części zawodów, w której prezentowano zespoły i sprzęt konkursowy. Przedstawiali projekt bezzałogowca Heweliusz. W związku z tym, że prezentacja spełniała warunki regulaminowe, podjęto decyzję o jej ocenie. Ostatecznie ekipa PG, zakończyła udział w konkursie z wynikiem 27 punktów.

Ostatecznie do dalszej rywalizacji ruszyły trzy reprezentacje: Politechnika Rzeszowska, Politechnika Warszawska i Politechnika Wrocławska.

Wszystkie zespoły zaprezentowały systemy będące większą lub mniejszą modyfikacją maszyn znanych z dotychczasowych edycji Konkursu. Najdalej w modyfikacjach poszła politechnika Rzeszowska prezentując, samolot PR9 Tukan, będący rozwinięciem PR 5 Wiewiór.

Pogoda dopisała, gorzej ze sprawnością sprzętu. Wszystkie zespoły zanotowały awarie, w niektórych przypadkach uniemożliwiające wykonanie zadań w powietrzu. Na etapie oceny prezentacji systemów wszystkie zespoły uzyskały mniej więcej jednakową ilość punktów i w tym momencie nie było widać jednoznacznego lidera.

Czołówka sformowała się dopiero po etapie oceny dokumentacji technicznej oraz sprawdzeniu wymiarów deklarowanych i rzeczywistych. Po tym etapie w tyle pozostała Politechnika Wrocławska, której drogę do zwycięstwa przymknęła właśnie potraktowana zbyt płytko, dokumentacja. Tej samej drużynie na drodze do osiągnięcia większej ilości punktów stanęła awaria samolotu tuż po starcie, co uniemożliwiło wykonanie lotu. Pomiędzy Politechniką Warszawską i Politechniką Rzeszowską zacięta walka trwała do samego końca i po każdej z zaliczonych konkurencji punktacja zmieniała się jak w kalejdoskopie. Widać to zresztą po końcowych wynikach gdzie różnica pomiędzy drugim i pierwszym miejscem wynosiła zaledwie 2 pkt. Walka  nie zamykała się na polu wzlotów, ale przeniosła się w sferę zabezpieczenia technicznego, gdzie zdolność do usuwania niesprawności grała nie mniejszą rolę niż identyfikacja znaków w trakcie lotu.

Ogólnie dało się zauważyć, że Konkurs dotarł do pewnego etapu, którego przejście wiąże się ze znalezieniem wyższych priorytetów, jakie będzie można postawić przed zawodnikami. Sam lot platformy bezzałogowej, już taką formułą nie jest, ponieważ wszystkie systemy latają, przesyłają obraz, itd. Pytanie co dalej? Obserwując działanie startujących studentów, kilka spraw mogłoby dla nich stanowić wyzwanie. Pierwsza to pełna automatyka, gdzie konsola sterująca jest już tylko środkiem ratowniczym. Druga sprawa to większy nacisk na układy sterowania kamerami, tak aby możliwa była niezakłócona, ruchem platformy, obserwacja i tym samym podniesienie jej rangi  jako celu lotu platformy bezzałogowej. Trzecia rzecz to przełamanie magicznej bariery kontaktu wzrokowego, pomiędzy stacją sterowania (ekipą na ziemi) a platformą powietrzną w czasie lotu. Wszystkie te sprawy mają jednak jeden wspólny mianownik, którym jest konieczność opuszczenia przez Warsztaty dotychczasowego, tradycyjnego już miejsca organizacji tj. Bezmiechowej. Aby możliwy był dalszy rozwój, Konkurs musi przenieść się w miejsce mniej znane uczestnikom oraz zabezpieczające od strony ruchu lotniczego.

Wyniki za rok 2011 wyglądają następująco:

I miejsce – Politechnika Rzeszowska – 101 pkt

II miejsce – Politechnika Warszawska – 99 pkt

III miejsce – Politechnika Wrocławska – 63 pkt

IV miejsce – Politechnika Gdańska – 27 pkt

Posted in Ciekawostki | Tagged bezmiechowa bezpilotwy bezzałogowy konkurs politechnika reprezentacje studencki zespoły
Proudly powered by WordPress
Theme: Flint by Star Verte LLC
Strona używa plików cookies. Dzięki nim możemy dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce. Korzystanie z naszej strony internetowej jest co do zasady możliwe bez podawania danych osobowych. Dane które pobierane automatycznie, przetwarzane są zgodnie z aktualnymi regulacjami ustawowymi dotyczącymi ochrony danych osobowych (RODO,GIODO).Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Necessary Always Enabled

Non-necessary