Fińskie Siły Zbrojne wybrały izraelskie systemy Orbiter-2, jako bezzałogowe statki powietrzne (klasy mini) dla jednostek lądowych.
Za defence-update.com
Koszt zakupu 55 systemów oceniany jest na 23 mln Euro. Orbitery są użytkowane przez kilku użytkowników poza Izraelem, w tym także w Polsce.
Przy masie startowej poniżej 10 kg (11 kg – przyp. bezzalogowce.pl) i rozpiętości skrzydeł 3 m., napędzany elektrycznie Orbiter, potrafi przebywać w powietrzu ok. czterech godzin i wykonywać zadania w zasięgu 30-80 km oraz osiągać wysokość 18000 ft (ponad 5400 m.), przenosząc na pokładzie głowice elektro-optyczne (STAMP) produkowane przez firmę Controp ( Własność w 51 % Aeronautics i 49 % Rafael).
W czasie lotu, Orbiter może przenosić jedną z głowic: dzienną, nocną lub nocną z powiększeniem (prawd. U-STAMP-Z – bezzalogowce.pl), ważących każda do 1,2 kg. Aeronautics zaprezentowała ostatnio kolejną głowicę z rodziny Controp czyli M-STAMP posaidającą zarówno kamerę CCD jak i nocną (thermal). Głowica ta pozwala na poprawienie warunków pracy podczas zaawansowanych misji obserwacyjnych, włączając w to śledzenie obiektu, holding, opcję point-to-coordinate, skanowanie, mozaikowanie obrazu oraz lot wg „pilot window”.
Aeronautics posiada w ofercie także większą wersję Orbitera, zdolnego do misji trwających siedem godzin. Dla tej wersji Controp produkuje większą, wielosensorową głowicę – T-STAMP, na którą składają się kamery dzienna i nocna oraz wskaźnik laserowy. Fińskie Siły Zbrojne, na dzień dzisiejszy, zainteresowane są wersją Orbiter-2
Procedura przetargowa na dostawę bezzałogowców dla Fińskich SZ, trwał od 2010 roku (rozpoznanie rynku zaczęło się w roku 2009). Rozstrzygniecie miało nastąpić we wrześniu 2011. Jednym z systemów który wystartował w przetargu był FlyEye produkcji WBElectronics. W czerwcu 2011, po serii przeprowadzonych testów, do ostatniej fazy wyboru zostały wytypowane dwa systemy: Orbiter-2 (Aeronauics) i SpyLite (BlueBird).
Orbiter-2 to rozwiniecie użytkowanego w Polsce Orbitera-1 (na zdjęciu). Główne modyfikacje dotyczące platformy powietrznej polegają na zastosowaniu dłuższych skrzydeł oraz źródła zasilania o większej pojemności, gabarytach i wadze.