Tegoroczna edycja targów Air Fair – Wszystko dla lotnictwa odbyła się w dniach 17-18.05.2013 na terenie WZL2 w Bydgoszczy.
Co prawda samych egzemplarzy bezzałogowców nie było wiele, jednak dało się zauważyć, ich wpływ na wystawy, prezentacje i oferty. Tegoroczna edycja Targów stała pod znakiem zwiększonej obecności firm i reprezentacji krajów spoza wschodniej granicy Polski.
Zacznijmy od nowości. Największą spośród nich było pojawienie się bezzałogowca z Białorusi, czyli samolotu GRIF-K produkowanego przez Lotnicze Zakłady Remontowe nr 558 z Baranowicz (Białoruś).
Reklama samolotu nie odbiega od standardowych zadań bezzałogowców, a więc ogólnie: obserwacja, przeszukiwanie, poszukiwanie, rozpoznanie itp. nad lądem i nad wodą.
Podstawowe parametry samolotu:
długość – 3,5 m
wysokość – 1,15 m
rozpiętość skrzydeł – 5,7 m
MTOM – 120 kg
prędkość maksymalna – 165 km/h
długotrwałość lotu – 5 godz (lub 8 godz w zależności od tego kogo zapytać)
zasięg – ponad 100 km
pułap maksymalny – 4000 m
Niestety, w czasie targów nie była prezentowana stacja kierowania, a sprawy związane z łącznością określono jako tajemnicę przedsiębiorstwa.
Konstrukcja samolotu jest w układzie dwubelkowym i na pierwszy rzut oka przypomina Aerostara. Kadłub stanowi przednią część. Rozmieszczone są w nim podzespoły sterowania, komputer pokładowy, urządzenia związane z czujnikami oraz zbiornik paliwa. W tylnej części kadłuba znajdują się skrzydła. Sam kadłub kończy się zespołem silnikowo-śmigłowym (ZSS) i trójłopatowym śmigłem. Do skrzydła zamocowane są dwie belki ogonowe, które łączą się dalej przechodzą w układ, połączonych ze sobą stateczników pionowych i poziomego. Statecznik poziomy łączy ze sobą dwa stateczniki pionowe. Beli ogonowe osłaniają ZSS, co zabezpiecza przed uszkodzeniami śmigła oraz stanowi barierę dla personelu podczas prac technicznych na ziemi. Tylna część kadłuba jest wyprofilowana tak, że w przekroju pionowym ma kształt zbliżony do krzyża. Ostatnim elementem kadłuba jest (odwrócony) pierścień Townenda, zwiększający przepływ powietrza dookoła głowic silnika, a tym samym poprawiający chłodzenie.
Skrzydła są zakończone wingletami i nie posiadają innych urządzeń mechanizacji płata, jak tylko lotki. GRIF-K ma stałe, trójpodporowe (trójkołowe – z kółkiem przednim) podwozie. Kamera umieszczona jest w dolnej, środkowej części kadłuba.
Uralskie Zakłady Optyczno-mechaniczne zaprezentowały ofertę kamer, mogących mieć zastosowanie w lotnictwie bezzałogowym.
Kolejnym gościem zagranicznym, związanym z dronami, był izraelski koncern IAI. Obecność była spowodowana trwającymi procedurami wyposażenia polskich Sił Zbrojnych w bezzałogowce różnych klas.
ITWL zaprezentował kilka rozwiązań bezzałogowych, w tym model śmigłowca ILX-27.
Na stoisku PIMCO, pojawił się plakat reklamujący samolot Żuraw, rozwijany przez Politechnikę Poznańską.
Politechnika Wrocławska wystawiła się z tunelem służącym do badań aerodynamicznych wraz z zestawem kadłubów przy badaniu których tunel był wykorzystywany.
Samolot pływający SARYS, zaprezentowało Konsorcjum Naukow-Przemysłowe (Politechniki Wrocławska, Białostocka, Rzeszowska, ITWL, Bumar S.A. i Bumar Elektronika).
Warsztaty Techniki Lotniczej z Torunia pokazywały stanowisko diagnostyczne do BSP Orbiter.
Zespół Szkół Mechanicznych z Bydgoszczy
Na koniec, ukłon w stronę matecznika wojskowych bezzałogowców – śmigłowiec Mi24 (niestety załogowy) z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych, w skład której wchodzi dywizjon rozpoznania powietrznego.