Menu

Przeskocz do treści
Bezzałogowce
  • Aktualności
    • Wszystkie
    • PKW Afganistan
    • Ciekawostki
    • BSP w mediach
    • BSP na świecie
    • Wymogi dla BSP
    • Dla pilota
    • Programy dla analityków
    • Przetargi
  • Wydarzenia
    • KONFERENCJE, SPOTKANIA, TARGI
    • Konkursy i Zawody
  • Prawo
  • Galeria
  • Kontakt

Bezzałogowce

Znamy Cię tylko z widzenia

Reklama

Tagi

2012 aerostar Afganistan atak bal bezpilotowe bezpilotowy bezzałogowce bezzałogowe bezzałogowiec bezzałogowy bsl bsp dron drony dywizjon FlyEye Gdańsk iran kamera lotnictwa model mon mspo Orbiter Pakistan pilot polska powietrzne predator przetarg rq-170 samolot samoloty scaneagle sentinel statki straż uav warszawa wypadek wystawa zakup zdarzenie śmigłowiec

Bezzałogowce w Mińsku Mazowieckim

Posted on by greg

W 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego odbyło się spotkanie na którym prezentowane były konstrukcje bezzałogowe powstające w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych, Instytucie Lotnictwa i na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.

Celem spotkania była prezentacja polskich konstrukcji bezzałogowych statków powietrznych oraz możliwości ich zastosowania w Wojsku, Policji, Straży Granicznej, Straży Pożarnej itp.

Oprócz pokazu statycznego, na którym prezentowane były konstrukcje wspomnianych wcześniej instytucji, odbył się pokaz w powietrzu. W locie zaprezentowano dwa statki powietrzne z ITWL – Koliber i Nietoperz oraz wspólną konstrukcję firmy Aerodes i Politechniki Warszawskiej – Samonit.

Mając na uwadze zaprezentowany sprzęt i projekty, odnosi się wrażenie, że, podkreślany tak często, olbrzymi potencjał naukowo-badawczy polskich instytutów i uczelni podąża ścieżkami dawno przetartymi. Obraz ten staje się szczególnie wyraźny, jeśli porówna się rozwiązania zaprezentowane na spotkaniu w Mińsku Maz. z tym, co pokazały firmy, zwłaszcza te spoza kręgu potężnych koncernów, na Paryskim Salonie Lotniczym 2011.

Lot maszyny bez załogi na pokładzie, z zachowaniem zdolności monitorowania stanu platformy powietrznej z ziemi, jest już codziennością. Codziennością jest także przesyłanie obrazu wideo na odległość oraz bogactwo rozwiązań konstrukcyjnych i informatycznych poprawiających zarówno sam obraz jak i możliwości jego analizy przez operatora. Zdolność do przenoszenia uzbrojenia, nie jest być może codziennością, ale nie budzi już zdziwienia. Natomiast, w kraju którego Siły Zbrojne borykają się z pełzającym syndromem Nangar Khel, projekt uzbrojonego bezzałogowca, aby być „na czasie”, musiałby obejmować szczegółowe rozwiązania w zakresie pracy zarówno pilota, jak i operatora, co wykracza daleko poza konstrukcję samej tylko platformy powietrznej.

Lotnictwo bezzałogowe zdołało już nawet wypracować pewne własne standardy, czego najlepszym przykładem jest powolne znikanie z folderów reklamowych pojęcia fully autonomus odnoszącego się do lotu w pełni autonomicznego. Zdolność ta jest tak powszechna, że, w ocenie konstruktorów i producentów,  przestaje robić wrażenie na potencjalnych użytkownikach. Standardem jest także sterowanie przy użyciu ekranu dotykowego.

Analizując, na bazie spotkania w Mińsku Mazowieckim, sytuację bezzałogowców w Polsce, nie sposób nie odnieść wrażenia, że zarówno MON (niejednokrotnie za to krytykowany), ale również polskie instytuty i uczelnie (prawdopodobnie niezdające sobie z tego sprawy)  głównie poszukują rozwiązań poza granicami kraju, podczas gdy mogą je znaleźć w jego obrębie. Z jednej strony olbrzymia baza wiedzy technicznej wyniesionej z lotnictwa załogowego, z drugiej wieloletnie użytkowanie wielu (np. Orbiter, ScanEagle, a ostatnio FlyEye i Aerostar) typów bezzałogowych statków powietrznych przez wojskowy personel na, co najmniej, trzech kontynentach. Czyżby osią problemu był fakt, że personel ten to ludzie Wojsk Lądowych i Wojsk Specjalnych, czyli spoza tradycyjnego kręgu lotnictwa wojskowego?

Budujące jest natomiast, iż bezzałogowe statki powietrzne znajdują się w czołówce zainteresowania polskich instytutów i uczelni.  Pozostaje mieć nadzieję, że  posiadając bezapelacyjnie potężny potencjał, obejmą one swoim zainteresowaniem nie tylko budżet MON, ale także (a może przede wszystkim) skarbnicę  jego praktycznych doświadczeń z użytkowania bezzałogowych statków powietrznych. Dzięki czemu są w stanie pójść w kierunku konstrukcji rzeczywiście wyprzedzających istniejące obecnie na świecie, trendy.

 

 

 

 

 

 

Posted in Targi, Konferencje | Tagged Aerodes bezpilotowe bezzałogowe IL itwl koliber komar mon paryski salon lotniczy powietrzne samonit spotkanie statki
Proudly powered by WordPress
Theme: Flint by Star Verte LLC
Strona używa plików cookies. Dzięki nim możemy dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce. Korzystanie z naszej strony internetowej jest co do zasady możliwe bez podawania danych osobowych. Dane które pobierane automatycznie, przetwarzane są zgodnie z aktualnymi regulacjami ustawowymi dotyczącymi ochrony danych osobowych (RODO,GIODO).Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Necessary Always Enabled

Non-necessary