Menu

Przeskocz do treści
Bezzałogowce
  • Aktualności
    • Wszystkie
    • PKW Afganistan
    • Ciekawostki
    • BSP w mediach
    • BSP na świecie
    • Wymogi dla BSP
    • Dla pilota
    • Programy dla analityków
    • Przetargi
  • Wydarzenia
    • KONFERENCJE, SPOTKANIA, TARGI
    • Konkursy i Zawody
  • Prawo
  • Galeria
  • Kontakt

Bezzałogowce

Znamy Cię tylko z widzenia

Reklama

Tagi

2012 aerostar Afganistan atak bal bezpilotowe bezpilotowy bezzałogowce bezzałogowe bezzałogowiec bezzałogowy bsl bsp dron drony dywizjon FlyEye Gdańsk iran kamera lotnictwa model mon mspo Orbiter Pakistan pilot polska powietrzne predator przetarg rq-170 samolot samoloty scaneagle sentinel statki straż uav warszawa wypadek wystawa zakup zdarzenie śmigłowiec

Air Fair 2015

Posted on by greg

Trzy sprawy zdominowały tegoroczną edycję wystawy Air Fair w Bdygoszczy. Sprawa Caracala, przetargi na bezzałogowce na WP oraz słynne zagubienie BSP przez żołnierzy Wojska Polskiego.

Decyzje MON co do śmigłowca znalazły swoje odzwierciedlenie w znacząco mniejszym zaangażowaniu dwóch pozostałych konkurentów. Stoiska Sikorsky i Augusta-Westland były dużo skromniejsze, aczkolwiek obecność została zaznaczona.

20150530_135454

20150530_135417

Z naszego rodzaju lotnictwa główne tematy to przetargi i ucieczka.

Przetarg na miniBSP wywołał na scenę dawno niewidzianą konstrukcję tj. samolot Orbiter (Aeronautics). Producent zdecydował się na prezentację drugiej generacji samolotu. W porównaniu do pierwszej generacji uległy zwiększeniu zasięg i długotrwałość lotu. Orbiter-2 ma odpowiednio 30 km zasięgu oraz do 3,5 godz. lotu. Całkowitemu przebudowaniu uległa stacja sterowania. Zwiększono ilość funkcji, poprawiono ergonomię, przebudowano logikę sterowania. W efekcie mamy do czynienia rzeczywiście z drugą generacją sprzętu. Zwiększono także najważniejszą zdolność, tj. zdolność doprowadzenia rozpoznania. Obecnie prowadzi się je z użyciem kamery dzienno-nocnej. Na drugiej generacji Orbiterach lata już dywizjon z Mirosławca.

20150530_083703

20150530_083730

O ile w porównaniu z Orbiterem-1 przewaga głównego konkurenta tj. systemu FlyEye była pewna, to w przypadku Orbitera-2 nie jest już taka niezachwiana.

WB Electronics, oprócz FlyEye, prezentowało swoją propozycję na bezzałogowca taktycznego tj. BSP Manta oraz kolejne stadium rozwojowe FlySAR. Jak zwykle stoisko WB Electronics podkreślało spójność całej grupy.

20150529_133658

20150529_133004

20150530_085054

W klasie taktycznych BSP na stoisku PGZ można było zapoznać się z bliska z samolotem E-310 (Eurotech). System jest obecnie propozycją PIT-Radwar, a więc i PGZ w wyścigu o wojskowe zamówienie.

20150530_125011

20150530_125037

20150529_103710

Cieniem na wszystkich konstrukcjach położyła się niedawna utrata przez wojsko samolotu FlyEye. Oddźwięk tego zdarzenia dał się zauważyć zarówno w dniu dla branży, jak i w dniu otwartym. „Panie…Czy to ten co uciekł?” – z tym pytaniem musieli zmierzyć się wszyscy wystawcy latających robotów.

I tutaj zatrzymajmy się przez chwilę. Myliłby się ten, który sądzi, że zdarzenie miało wpływ tylko i wyłącznie na jedną konstrukcję. Co prawda jej obrywa się najwięcej, ale pamiętajmy, że sprawa utraty łączności dotyczy wszystkich. Wszystkim też będzie się to odbijało czkawką, przez jakiś czas….potem nastąpi zapomnienie….aż do kolejnego podobnego zdarzenia.

Swoją drogą kiedy nastąpiła druga utrata Orbitera w Afganistanie różnego rodzaju autorytety ruszyły z hasłem „bo to się nie nadaje do Afganistanu”. Poczekamy i zobaczymy co zrobią teraz. Na podobne hasło liczyć nie warto (zresztą czemu, skoro konstrukcja nie jest zła), ale ciekawie będzie obserwować wygibasy i uniki przy odpowiadaniu na bezpośrednie pytania. Chyba, że ziści się najbardziej prawdopodobny wariant – cisza.

ITWL zaprezentował Atraxa w wersji do rozpędzania tłumu wraz z przenośnym pulpitem sterującym. Odpowiadając na powtarzające się pytanie – tak, manekin miał wąsy (patrz zdjęcia).

 20150529_131751 20150529_131754

20150530_083504

WZL-2 prezentował swoje najnowsze dzieci tj. samolot bezzałogowy Drozd oraz quadrocopter Sowa. Prezentacja tego drugiego wsparta była systemem treningowym opartym na trójwymiarowej wirtualnej rzeczywistości. Sam wygląd Sowy jest bardzo ciekawy. „Kociołek” przypomina wykonany z metalu, na co można łatwo się nabrać. Podstawowe dane: MTOM-5 kg, zasięgi: w terenie zurbanizowanym BLOS-300m,LOS-3 km, w terenie otwartym 3-5 km.

20150529_135847 20150529_135042

20150529_141027 20150529_140716

WZL-2 Drozd. Ładny samolot, a jak wiadomo co ładnie wygląda-ładnie lata. Podstawowe parametry: rozpiętość – 3.8 m, MTOM-25 kg, zasięg – 10 km.

20150529_141332 20150529_141324

Bezzałogowce do celów cywilnych reprezentowane były przez firme SoftBlue – wielowirnikowiec do monitoringu zanieczyszczeń powietrza.

20150529_141621

Obecny był także Zespół Szkół Mechanicznych nr 1 z Bydgoszczy….

20150529_134840 20150529_134916

…a także Politechnika Białostocka.

20150529_134706 20150529_134659

Kończymy tradycyjnie na stoisku Warsztatów Techniki Lotniczej z Torunia.

20150529_142054 20150529_142124

Nie sposób nie wspomnieć o ciekawym akcencie na tegorocznej wystawie. Stoisko poświęcone Tadeuszowi Rolskiemu połączone z promocją książki „od P-XV do P-51″. Tadeusz Rolski – jeden z żołnierzy słynnego Cyrku Skalskiego.

20150529_082227

Więcej zdjęć na naszym profilu na Facebooku.

Posted in Aktualności
Proudly powered by WordPress
Theme: Flint by Star Verte LLC
Strona używa plików cookies. Dzięki nim możemy dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce. Korzystanie z naszej strony internetowej jest co do zasady możliwe bez podawania danych osobowych. Dane które pobierane automatycznie, przetwarzane są zgodnie z aktualnymi regulacjami ustawowymi dotyczącymi ochrony danych osobowych (RODO,GIODO).Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Necessary Always Enabled

Non-necessary