W dniu 08.04.2014 odbyła się kolejna edycja Dni Przemysłu. Ponieważ to co mówili podczas spotkania przedstawiciele MON, można znaleźć na właściwych temu stronach, my skupimy się na tym co pokazano z obszaru BSP.
Zauważalne stało się uspokojenie sytuacji wokół bezzałogowych statków powietrznych. W tym roku ilość prezentowanych egzemplarzy BSP uległa znaczącemu zmniejszeniu. Oczywiście to wcale nie oznacza, że zainteresowanie dornami spadło. Nie. Po prostu branża przyjęła postawę oczekiwania na efekty prowadzonego dialogu technicznego.
Jednakże nie można powiedzieć, ze tegoroczne Dni Przemysłu nie zanotowały bezzałogowców. Pojawiły się one skromniej, ale i tak reprezentacja pozwala wysnuć wniosek o trwającym podskórnie stopniowym rozwoju.
Prezentację zaczniemy od wystawionego przez Eurotech samolotu E-310. Wystawiona została platforma powietrzna wraz z kamerą dzienno-nocną.
Zdj. Eurotech
Zdj. Eurotech
Widać stałą ewolucję koncepcji tej platformy. Na wystawie pojawiła się już w odsłonie wieloplatofrmowej, przewidzianej do monitorowania dużych obszarów.
Przypomnimy podstawowe parametry:
Czas trwania misji: 8-15 h;
Udźwig (payload): 20 kg;
Pułap lotu: do 5000 m n.p.m.
Prędkość: 120-160 km/h;
Promień działania: 100-150 km;
W założeniu może przenosić następujący sprzęt: VIS, IR, SAR, IMINT, GMTI, SIGINT.
Samolot jest rozwijany we współpracy z PHO.
ITWl promował śmigłowiec bezzałogowy ILX-27, rozwijany wspólnie z Instytutem Lotnictwa i WZL – 1. Można było obejrzeć model i zapoznać się z wynikami prób w klatce i lotów testowych.
Ze światowych potentatów obecność swoją zaznaczył Thales, poprzez prezentację samolotu Watchkeeper. Po ograniczeniu udziału firm izraelskich, stara się on promować swój wizerunek, w celu przełamania dominacji Hermesa 450.
Widać wyraźnie, że po etapie dialogu technicznego, BSP przesunęły się nieco w cień. Panującym trendem jest oczekiwanie na wyniki opracowań informacji pozyskanych w czasie dialogu i na decyzje dotyczące uruchomienia procedur przetargowych. Producenci ze swej strony starają się ograniczyć koszty związane z tym kontraktem.