Tym razem skupimy się na użytkowaniu bezzałogowców przez Straż Graniczną. Realizuje ona obowiązki w sytuacji, kiedy część granic państwa jest jednocześnie granicą UE. W eksperymencie będziemy szukać rozwiązań optymalnych do zastosowania w obszarach tejże służby. Eksperyment obejmuje zdarzenia charakterystyczne dla ochrony granicy na lądzie oraz na morzu.
Do realizacji zadań wybrane zostały trzy rodzaje bezzałogowców, które istnieją już w środowisku symulacyjnym VBS2:
-
startujące z katapulty (ScanEagle)
-
pionowego startu i lądowania (Thawk)
-
balon na uwięzi (blimp)
Tak samo jak w przypadku eksperymentu dla Straży Pożarnej, tak i tym razem celem głównym eksperymentu było określenie obszarów problemów jakie wiążą się z używaniem bezzałogowców w Straży Granicznej.
Cele dodatkowe, to:
-
określenie optymalnego dla SG rodzaju BSP
-
sprawdzenie przyjętych założeń, co do użycia BSP w dzisiejszej rzeczywistości prawnej
-
sprawdzenie zasadności stosowania dronów w akcjach na morzu
Ponieważ standardowa biblioteka VBS2 nie zawiera odwzorowania funkcjonariuszy, umundurowania i sprzętu właściwego dla SG, dlatego też posiłkowaliśmy się tym co jest, czyli wojskiem.
Na zdjęciu widoczna zespół bezzałogowców Straży Granicznej (stacja sterowania, platforma ScanEagle, wyrzutnia i samochód terenowy). Funkcjonariusze zobrazowani są za pomocą dostępnych żołnierzy.
Drugi zespół Straży Granicznej. Na pojeździe zamontowana jest stacja sterowania blimpem i pionowzlotem THawk.
W eksperymencie zastosowano jedną ze standardowych map VBS2, odwzorowującą krajobraz typowy dla Europy Środkowo-wschodniej. Zielona linia oznacza granicę, która przebiega przez różne rodzaje terenu. Część granicy stanowi grania morska.
Zbliżenie na lądowy odcinek granicy państwowej. W prawym dolnym rogu widoczny kompleks leśny, w którym nastąpi nielegalne przekroczenie.
Widok na leśny odcinek granicy.
Część grupy szturmowej Straży Granicznej. Żołnierze symulują funkcjonariuszy Wydziału Zabezpieczenia Działań Morskiego Oddziału SG.
Scenariusze jakie zostały stworzone obejmują próbę przeniknięcia granicy lądowej oraz zajęcie statku (co jest właściwe dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej – MOSG). W standardowym VBS2 statki i okręty są słabiej reprezentowane, dlatego też musieliśmy użyć fregaty klasy ANZAC, zamiast cywilnego statku.
Portal bezzalogowce.pl składa podziękowanie firmie Specops Sp. z o.o. z Gdyni (wyłącznemu przedstawicielowi producenta programów VBS2 na Polskę) za udostępnienie oprogramowania, modeli sprzętu oraz modułu After Action Review, do przeprowadzenia eksperymentu.